فولاد های سمانته

فولاد سمانتاسیون)سمانته( یا فولادهای سطحی سخت شونده

فولاد های سمانته فولاد هایی هستند که سختی سطحی آنها افزایش پیدا کرده (46 راکول سی) و سختی عمقی آنها مانند فولاد های نیتراته بدون تغییر مانده است، فولاد های سمانته با توجه به سختی سطحی  که دارند جزء فولاد های پرکاربرد  در صنایع مختلف محسوب می شوند

فولاد سمانتاسیون یا فولادهای سطحی سخت شونده Case Hardening Steels یاCementation Steels علاوه بر عنصر کربن عناصر آلیاژی دیگری نظیر:
منگنز، سیلیسیم ،کروم ،مولیبدن و نیکل دارند و تحت عملیات حرارتی کربن دهی تولید می شوند.

در فولاد سمانته ۱٫۷۱۳۱ به دلیل درصد پایین کربن، بعد از عملیات سخت کاری، به میزان بالایی از سختی دست نمی یابیم.

اگر سطح فولاد ۱٫۷۱۳۱ با عملیات کربن دهی پرکربن شود، سختی سطحی فولاد بالا می رود. حداکثر درصد کربن C در فولادهای سمانته ۰٫۳ درصد است.

حداکثر نفوذ کربن در فولادهای سمانته ۲ میلیمتر زیر سطح است. فولادهای سمانته سطحی سخت، مغزی  نرم و چقرمه و مقاومت به سایش بالایی دارند.

فولادهای گروه سمانتاسیون در عین حال مقاومت به ضربه بالایی نیز دارند.

فولاد های سمانتاسیون ( سمانته ) جهت ساخت چرخ دنده ها و قطعاتی که نیاز به مقاومت سایشی سطحی دارند.

فولاد سمانته 1.5920  بعلت دارا بودن کرم ونیکل بالا در مقابل فشار واصطکاک مقاومت بسیار عالی دارد . برای ساخت انواع چرخ دنده ، پیستون ، میله های هزار خار ،میل فرمان وغیره بکار می رود.

1.5920-1.7131-1.6587

خواص مثبت

سختی پذیری سطحی بالا

مقاومت به فشار خیلی خوب

مقاومت به پیچش

مقاومت سایشی خیلی خوب

چقرمگی خیلی خوب

ماشین کاری خوب

خواص منفی

سختی پذیری فولاد های سمانتاسیون سطحی بوده و عمیق نمی باشد.

بطور کلی پوشش دهی سطحی فرآیندی بسیار گسترده است که در آن از روش های متفاوتی برای افزایش سختی, مقاومت سایشی, مقاومت به خستگی, مقاومت به خوردگی استفاده می شود, در این روش خصوصیت های ذکر شده فقط در سطح فولاد ایجاد می گردد و مغز فولاد با خواص قبلی خود باقی می ماند.

درصد کربن فولاد های سمانته پائین می باشد و درصد عناصر آلیاژی نظیر نیکل, مولیبدن, سلیسیم, منگنز و کروم در آن بالا می باشد, این گروه از فولاد برای افزایش سختی سطحی تحت عملیات حرارتی کربن دهی قرار میگیرند و پر کربن می شوند و کربن تا 2 میلیمتر زیر سطح نفوذ خواهد کرد.

1.5920 با استانداردDIN 18CrNi8

فولاد سمانته 1.5920 دارای چقرمگی و مقاومت به ضربه خیلی خوب و سختی پذیری سطحی بالا می باشد, این فولاد مناسب برای ساخت قطعات تحت تنش بالا با ابعاد متوسط مثل چرخ دنده ها , چرخ زنجیر ها, محور های گردان و اجزای محرکه در صنایع خودرو سازی و ماشین سازی می باشد.

 18CrNi8 – 1.5920

1.7131 با استانداردDIN 16MnCr5

فولاد سمانته 1.7131 دارای چقرمگی خوب و سختی پذیری سطحی متوسط می باشد, این فولاد مناسب برای ساخت انواع قطعات تحت تنش متوسط مثل چرخ دنده های کوچک, میل بادامک, پین های ثابت و گردان و مفصل گاردان می باشد.

16MnCr5 – 1.7131

فولاد عملیات حرارتی پذیر MO40(1.7225)

فولاد MO40  از دسته فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی پذیر بوده که در استاندارد DIN آلمان به نام فولاد ۱٫۷۲۲۵ معروف و در بازار ارائه می شود. دمای آنیل کاری آن در حدود ۷۰۰-۶۵۰ درجه سانتیگراد و دمای فورجینگ آن در حدود ۱۰۵۰-۸۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. دو عنصر کروم و مولیبدن در این فولاد باعث افزایش چقرمگی آن میشود. این فولاد تا دمای ۹۳۲ درجه سانتیگراد کار میکند.فولادهای عملیات حرارتی پذیر برای ساخت قطعاتی استفاده میشوند که تحت بارگذاری های شدید کششی، خمشی و پیچشی قرار میگیرند. 1.7225 یک نوع فولاد عملیات حرارتی پذیر آلیاژی (حاوی عناصر آلیاژی کرم،نیکل،مولیبدن ویا وانادیم) می باشد که برای ساخت قطعاتی با سطح مقطع بزرگ استفاده میشوند که معمولاً تحت بارگذاری شدید قرار میگیرند. استحکام کششی این فولاد پس از سختکاری و تمپر تاحدود ۱۳۰۰ N/mm2  قابل افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت الکان ماشین می‌باشد
طراحی و اجرا : شرکت پیام آوا پردازش پیام آوا پردازش